گزیده ای از پیام های این آیات شریفه : ? سنت خداوند در عذاب کافران هم فکر، یکسان است. ? تهدید الهی را جدی بگیریم. ? از تاریخ عبرت بگیرید. ? هیچ عملی محو نمی شود. ? ثبت اعمال، مایه دلگرمی متقین، دلهره مجرمان و باز دارنده انسان از کفر و گناه است. ? گناهان صغیره، مقدمه گناهان کبیره اند. ? اعمال ثبت شده در کتاب، منظم است. ? محاکمه مردم در قیامت، براساس مدارک مکتوب است. ? متقین، هم از نظر مادی کامیاب خواهند شد و هم از نظر معنوی. ? خداوند، هم در قهر مقتدر است، هم در مهر. ? خداوند، اولین معلم قرآن است. ? شریعت، براساس رحمت است. ? شبهات را باید پاسخ داد. ? تعلیم قرآن به انسان، جلوه ای از رحمت الهی است. ? معلمی، شأن خداوند است. ? کار تعلیم و تعلم، باید براساس محبت و رحمت باشد. ? قرآن، قابل درک و شناخت برای بشر است. ? خلقت انسان، جلوه ای از رحمت الهی است. ? انسان، در سایه فراگیری قرآن، به کمال خلقتش دست می یابد. ? علم، برترین کمالی است که خداوند به انسان عطا کرده است. ? زبان و لغت خاص مهم نیست، اصل قدرت بیان مهم است. ? زبان، وسلیه بیان است، اصل بیان هدیه الهی است. ? پدر و مادر، قوه سخن گفتن را که خداوند در نهاد هر نوزادی نهفته است، آشکار می کنند و به فعلیت می رسانند. ? آفرینش انسان در میان دو تعلیم الهی قرار گرفته است. ? قدرت بیان، جلوه ای از رحمت الهی است. ? کسانی که توانایی سخن گفتن به چند زبان را دارند، هنر خود را از خدا بدانند. ? علمی مورد ستایش است که بیان شود. ? زمین و آسمان، تحت یک نظام، اداره می شوند. ? گیاهان زمینی، حیات و رویش خود را مرهون خورشید و ماه آسمانی اند. ? هستی، تسلیم نظام از پیش تعیین شده الهی است. ? جایگاه آسمان و زمین تصادفی نیست. برافراشتگی آسمان و حجم و اندازه و فاصله ستارگان، حکیمانه و جلوه ای از رحمت الهی است. ? عدالت مثل نماز است و باید آن را در جامعه به پا داشت. ? میزان باید عادلانه باشد، مورد وزن هر چه می خواهد باشد. ? نظام هستی بر پایه میزان است. زندگی ما نیز باید بر مدار میزان باشد. ? عدل و میزان، هم در آسمان عامل ثبات و پایداری است، هم در زمین و هم در جامعه. ? راه رسیدن به عدالت، عمل به قرآن است. ? در کارها، نه افراط و نه تفریط. ? تمام هستی یک مدبر دارد، نه آن گونه که بعضی مشرکان برای هر یک از آسمان زمین یک مدبر خاص می پنداشتند. ? زمین برای کامیابی و بهره برداری همه موجودات زمینی و از جمله انسان است. ? قرآن، ابتدا نعمت های معنوی و سپس نعمت های مادی را شمارش می کند. ? میوه، نقش مهمی در تغذیه انسان دارد. بعد از آفرینش زمین، نام میوه آمده است. ? در میان میوه ها، ارزش خرما از بقیه جداست. ? پوسته و حتی غلاف دور نباتات، نعمت است. ? بوی خوش گیاهان، یکی از نعمت های الهی است. ? تکذیب آیات الهی، سرزنش را به دنبال دارد. ? جن نیز مثل انسان، مسئول، مکلف و بهره مند از نعمت های زمین است. ? خداوند نعمت ها را برای رشد و تربیت همه جانبه انسان و جن آفریده است. ? نگاه به گذشته، سبب شکوفایی ایمان و تواضع بشر می گردد.