سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش، زنده کننده جان و روشنی بخش خرد و کشنده نادانی است . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 
مجله آرامش-آبان1392-شماره نهم ، مجله آرامش-بهمن1392-شماره دهم ، «{دوره جدید،ش1،فروردین1395}» ، « {د ج،ش12،فروردین ماه1396خورشیدی} » ، مجله آرامش-اسفند1391-شماره اول ، مجله آرامش-اسفند1392-شماره یازدهم ، «{دوره جدید،ش4،تیرماه 1395}» ، «{دوره جدید،ش6،شهریور 1395}» ، « { ش27 ، شهریورماه1398خورشیدی } » ، پهلوی اول ، شعر و ادبیات متعهد و مردمی ، « {ش18-اسفند1396خورشیدی} » ، قرآن،آزادی و حقوق بشر ، مشاوره و روانشناسی ، مجله آرامش-فروردین1392-شماره دوم ، تاریخ معاصر ایران ، رضاشاه ، پرتوی از قرآن ، تاریخ ایران زمین ، « مجله آرامش-شهریور1393-شماره17 » ، « مجله آرامش-مهر93-شماره18» ، مجله آرامش-فروردین1393-شماره دوازدهم ، مجله آرامش-خرداد1392-شماره چهارم ، مجله آرامش-خرداد1393-شماره چهاردهم ، مجله آرامش-اردیبهشت1393-شماره سیزدهم ، مجله آرامش-مهر1392-شماره هشتم ، مناسبتها ، (مجله آرامش-تیر1393-شماره 15) ، «{دوره جدید،ش2،اردیبهشت1395}» ، مجله آرامش-تیر1392-شماره پنجم ، رضاخان ، تاریخ عصر پهلوی ، قرآن ، آزادی و حقوق بشر ، اخلاق در قرآن ، اخلاق در قرآن ، قرآن ، آزادی و حقوق بشر ، تاریخ ایران زمین ، پهلوی اول ، رضاشاه ، « {دوره جدید،ش11،اسفند 1395خورشیدی} » ، « {دوره جدید،ش7،مهر 1395} » ، « { ش23 ، اسفند ماه 1397خورشیدی } » ، پهلویها ، مجله آرامش-مرداد1392-شماره ششم ، شبه مدرنیته مستبدانه ، مجله آرامش-اردیبهشت92-شماره سوم ، « {ش17-بهمن1396خورشیدی} » ، « مجله آرامش-آذر93-شماره19» ، احمد شاملو ، «مجله آرامش-مرداد1393-شماره16» ، آیاتی از کتاب نور و روشنایی ، پاسخ به سوالات و شبهات قرآنی ، « {ش16-آذر1396خورشیدی} » ، « {دوره جدید،ش9،دی1395} » ، « {دوره جدید،ش10،بهمن 1395خورشیدی} » ، « { ش24 ، فروردین 1398خورشیدی } ، « { ش22 ، بهمن ماه1397خورشیدی } » ، « {جدید-ش14-خرداد96ش} » ، « { ش20- تیرماه1397خورشیدی } » ، روان شناسی،روان درمانی اگزیستانسیال ، مناسبتهای ملی و میهنی ، مناسبتهای ملی و دینی ، ویروس کرونا؟! ، سردار سپه ، سرگرمی ، تبریک و تهنیت دوستانه... ، رضاشاه ، پهلوی اول ، فروغ فرخزاد ، عکسهای یادگاری ، فال روزانه ، « { ش 29 ، فروردین 1399خورشیدی } » ، #مهسا_امینی ، #نیکا_شاکرمی ، #مهسا_امینی،#ژینا_امینی ، « {جدید،ش13،اردیبهشت1396خورشیدی} » ، « مجله آرامش-بهمن93-شماره20 » ، « {ش19-اردیبهشت ماه1397شمسی ، تاریخ تحلیلی ایران زمین ، تاریخ تحلیلی ایران ما ، توحید و رهایی ، «{دوره جدید،ش3،خرداد1395}» ، «{دوره جدید،ش5،مرداد 1395}» ، آرامش ، آرامش جسم و روان ، آرامش و زندگی ، احمدشاملو ، اخبارروانشناسی و روانپزشکی ، اختلالات خواب ، اندیشه های متعهد و انسانی ، انقلاب مشروطیت ایران ، توحید،عرفان،رهایی ، جملات زندگی ساز ، خسرو گلسرخی ، دکتر شفیعی کدکنی ، دکتر علی شریعتی،هیهات مناالذله ، دکتر محمد مصدق ، دکترشفیعی کدکنی ، راه انسانیت ، تاریخ دوران پهلوی ، تاریخ زندان، پهلویها، پهلوی دوم ، پرتوی از قرآن حکیم ، « {ش19-اردیبهشت ماه1397شمسی » ، « {ش19-اردیبهشت ماه1397شمسی} » ، « {دوره جدید،ش8/ 30آذر95خورشیدی} » ، « {ش15-تیرماه1396خورشیدی} » ، « { ش24 ، فروردین 1398خورشیدی } » ، « { ش25 ، اردیبهشت 1398خورشیدی } » ، « { ش26 ، مرداد1398خورشیدی } » ، « { ش 28 ، آبان ماه 1398خورشیدی } » ، « { ش 28 ، دی ماه 1398خورشیدی } » ، #مهسا_امینی ، « { ش20- مرداد ماه1397خورشیدی } » ، فال روزانه حافظ ، فال ، فلسفه و عرفان ، گفتگو و مصاحبه ، رضاشاه ، پهلوی اول ، ، روان درمانی اگزیستانسیال ، روان شناسی ، تسلیت ، پیام توحید و رهایی ، سیاوش کسرایی ، شعر و زندگی ، علیمردان خان بختیاری ، روزها و یادها ، کلمات راهگشاء و طلایی ، مناسبتهای ملی و مذهبی ، هموطن تسلیت و یاری ، مناسبتهای غم انگیز ملی ، ، هنر و ادبیات متعهد ایران ، مناسبتها، مناسبتهای ملی و مذهبی ، مناسبتهای ملی و باستانی ، محمدرضاشاه پهلوی ، مرتضی کیوان ، مجله آرامش-شهریور1392-شماره هفتم ، مشاوره و روانشناسی ، رهایی از اعتیاد ، مطالب دینی و اعتقادی ، مطالب روانشناسی ، مقالات جامعه شناسی ،

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :84
بازدید دیروز :176
کل بازدید :501150
تعداد کل یاداشته ها : 483
103/9/13
9:6 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
aramesh[59]

خبر مایه
بایگانی وبلاگ
 
« اسفند1391-شماره اول »[32] « فروردین1392-شماره دوم »[11] « اردیبهشت1392-شماره سوم »[4] خرداد1392-شماره چهارم[10] « تیر1392-شماره پنجم »[7] « مرداد1392-شماره ششم »[6] « شهریور1392-شماره هفتم »[1] « مهر1392-شماره هشتم »[8] « آبان1392-شماره نهم »[107] « بهمن1392-شماره دهم »[66] « اسفند1392-شماره یازدهم »[26] « فروردین1393-شماره دوازدهم »[10] « اردیبهشت1393-شماره سیزدهم »[9] « خرداد1393-شماره چهاردهم »[9] « مجله آرامش-تیر1393-شماره 15 »[7] « مجله آرامش-مرداد1393-شماره 16 »[3] « مجله آرامش-شهریور1393-شماره 17 »[11] « مجله آرامش-مهر93-شماره18»[13] « مجله آرامش-آذر93-شماره19»[5] « مجله آرامش-بهمن93-شماره20 »[4] «{دوره جدید،ش1،فروردین1395}»[45] «{دوره جدید،ش2،اردیبهشت1395}»[7] «{دوره جدید،ش3،خرداد1395}»[2] «{دوره جدید،ش4،تیرماه 1395}»[19] «{دوره جدید،ش5،مرداد 1395}»[2] «{دوره جدید،ش6،شهریور 1395}»[21] « {دوره جدید،ش7،مهر 1395} »[5] « {دوره جدید،ش8/ 30آذر95خورشیدی} »[1] « {دوره جدید،ش9،دی 1395} »[2] « {دوره جدید،ش10،بهمن1395} »[4] « {دوره جدید،ش11،اسفند1395} »[6] « {د ج،ش12،فروردین ماه1396خورشیدی} »[36] « {جدید،ش13،اردیبهشت1396خورشیدی} »[2] « {جدید-ش14-خرداد96ش} »[3] « {ش15-تیرماه1396خورشیدی} »[1] « {ش16-آذر1396خورشیدی} »[3] « {ش17-بهمن1396خورشیدی} »[4] « {ش۱۸-اسفند1396خورشیدی} »[16] « {ش19-اردیبهشت ماه1397خ»[4] « { ش20- تیرماه1397خورشیدی } »[3] « { ش21- مرداد ماه1397خورشیدی } »[1] « { ش22 ، بهمن ماه1397خورشیدی } »[2] « { ش23 ، اسفند ماه 1397خورشیدی } »[6] « { ش24 ، فروردین 1398خورشیدی } »[4] « { ش25 ، اردیبهشت1398خورشیدی } »[1] « { ش26 ، مرداد1398خورشیدی } »[1] « { ش27 ، شهریورماه1398خورشیدی } »[17] « { ش 28 ، آبان ماه 1398خورشیدی } »[1] « { ش 29 ، دی ماه 1398خورشیدی } »[1] « { ش 30 ، فروردین 1399خورشیدی } »[7] « { ش 31 ، اردیبهشت 1399خورشیدی } »[2] 《 ش32-شهریور 1399خورشیدی 》[1] 《 ش33-مهر 1399خورشیدی 》[1] 《 ش34-آبان 1399خورشیدی 》[4] 《 ش35- آذر 1399خورشیدی 》[2] « ش36 ، اسفند 1399خورشیدی »[1] « شماره37، فروردین1400خورشیدی »[18] « شماره 38،اردیبهشت1400خورشیدی »[32] « شماره 39، خرداد 1400خورشیدی »[1] « شماره 40 ، مردادماه 1400خورشیدی »[3] « شماره 41 ، شهریور 1400خورشیدی »[3] « شماره 42 ، آبان ماهِ 1400خورشیدی »[2] « شماره 43 ، دی ماهِ 1400خورشیدی »[2] « شماره44 ، بهمن ماهِ 1400خورشیدی »[2] « شماره45 ، فروردین 1401خورشیدی »[1] « شماره46 ، خرداد ماه 1401خورشیدی »[5] « شماره47 ، مرداد ماه 1401خورشیدی »[2] « شماره48 ، شهریورِ1401خورشیدی »[6] « شماره49 ، مهرماه1401خورشیدی »[2] «شماره50،اسفندماه1401خورشیدی»[9] «شماره51،فروردین1402خورشیدی»[3] «شماره52،اردیبهشت1402خورشیدی»[1] «شماره53،خرداد1402خورشیدی»[7] «شماره54تیرماهِ1402خورشیدی»[3] «شماره55مرداد1402خورشیدی»[3] «ش56آبان1402خورشیدی»[2] «ش57-آذر1402خورشیدی»[4] «ش58-دی1402خورشیدی»[3] «ش59 -اسفند1402خورشیدی»[3] «ش60-فروردین1403خ»[1] «ش61-اردیبهشت1403خ»[1] «ش62-شهریور -1403خ»[1]
لوگوی دوستان
 

پیوند دوستان
 
یا صاحب الزمان (عج) پایگاه تحلیلی( فصل انتظار) مجله آرامش « تارنمای شخصی مهدی گل محمدی » لحظه های آبی( سروده های فضل ا... قاسمی) پایگاه خبری تحلیلی فرزانگان امیدوار سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani قاصدک جاده های مه آلود قیدار شهر جد پیامبراسلام هواداران بازی عصر پادشاهان ( Kings-Era.ir ) مجله پیام توحید مهندس محی الدین اله دادی بلوچستان نشریه حضور مسیر عرشیان تراوشات یک ذهن زیبا پاتوق دوستان غزل عشق کلینیک تخصصی پوست و تناسب اندام-ایده آل بابای آسمانی محمد قدرتی یه دختره تنها شاه تورنیوز Note Heart غزلیات محسن نصیری(هامون) ... یاس ... wanted دفتر احسان رویابین تینا!!!! عرفان وادب کاروجدان allah is my lord منتظر باران فرهنگی بهار عشق شناخت کافی ღای دریغاღ خط خطی ها عدالت جویان نسل بیدار سینا حاج زاده HADAFE SORKH ghamzade رویایی زندگی کردن... جامع ترین وبلاگ خبری مقاله های تربیتی ارتــــش ســــرخ///AK زازران ♥®♥شایگان خواندنی های ایران جهان دانشجو دانشجوی میکروبیولوژی 91 دانشگاه آزاد اشکذر آسمان آبی پنجره ای رو به باغ مجله پارسی نامه سرویس وبلاگ نویسی پارسی بلاگ مجله الکترونیکی گوناگون مجله جهان داستان آموزش زبان دات کام مجاز نیوز طب سنتی خبرگزاری آریا تارنمای مهدی گل محمدی-2 سرزمین عجایب-برترین ترفندهای وب آموزش بورس

دو نگرش متضاد؟!....


دو برادر بودند که یکی از آنها معتاد و دیگری مردی متشخص و موفق بود.

برای همه معما بود که چرا این دو برادر که هر دو در یک خانواده و با یک شرایط بزرگ شده اند، سرنوشتی متفاوت داشته اند؟

از برادرِ معتاد، علت را پرسیدند.پاسخ داد: علت اصلی شکست من، پدرم بوده است.

او هم یک معتاد بود. خانواده اش را کتک می زد و زندگی بدی داشت. چه توقعی از من دارید؟من هم مانند او شده ام.

از برادر موفق دلیل موفقیتش را پرسیدند.در کمال ناباوری او گفت: علت موفقیت من پدرم است.

من رفتار زشت و ناپسند پدرم با خانواده و زندگی اش را می دیدم و سعی کردم که از آن رفتارها درس بگیرم و کارهای شایسته ای جایگزین آن ها کنم.

طرز نگاه هر کس به زندگی، دنیای او را می سازد.

 

 

به قلم : م.فلاح
سرچشمه :
 http://psychology95.blogfa.com/post/55
پایان.

  

خودشناسی و تصمیم‌گیری موثر 

 


  

مقدمه

ما در هر حوزه‌ای که فعالیت کنیم، هر علایقی که داشته باشیم یا هر پروژه‌ای را که به انجام برسانیم، به هر حال در دنیایی زندگی می‌کنیم که اصل مهم موفقیت در تجارت آن برقراری ارتباطات است. در یک کسب و کار ما همواره با همکاران ، مراجعان و مشتریان بالقوه تعامل داریم. روابط و تعاملات ما با دیگران در زندگی شخصی ما بارزتر است و مهم‌تر از همه این است که ما با خودمان مراوده داریم. همه ما فکر می‌کنیم که چطور با دیگران رابطه برقرار کنیم که موثرتر و کارآمدتر باشند.


در تمامی لحظات زندگی ما در حال تصمیم‌گیری هستیم. در زندگی شخصی و زندگی کاری با اخذ تصمیمات گوناگونی روبروییم که همگی بر زندگی ما اثر می‌گذارند. حالا شما برای اخذ تصمیمات به چه معیارهایی توجه می‌کنید و هنگامی که می‌خواهید تصمیماتتان را ارزیابی کنید، به چه مسائلی توجه دارید؟ تصمیم‌گیری و روابط ما با دیگران کاملا به یکدیگر مربوطند.
اگر بخواهیم تصمیماتی بگیریم که با ارزش‌ها و اهدافمان موافق باشند و انتظارات ما را برآورده کنند، باید از خودمان شناخت کافی داشته باشیم و نیروهای درونی‌مان را بشناسیم.


وقتی که اتفاقات بدی رخ می‌د‌هند و زندگی به ما سخت می‌گیرد، اجازه می‌دهیم که ارتباطمان با درون و منابع الهام بخش درونی‌مان قطع شود. آن وقت است که رنج می‌کشیم و کارهایمان درست پیش نمی‌روند. اما اگر بخواهیم بر زندگی خود و دیگران تاثیر مثبتی بگذاریم و آنطور زندگی کنیم که شایسته ماست، باید وقت صرف کنیم و تلاش کنیم تا نیروی درونی‌مان را رشد دهیم تا بتوانیم به کمک آن با انرژی بالا و خلاقیت ، تصمیماتی مناسب اتخاذ کنیم.

پرورش نیروی درون

 

حالا شما چطور این ارتباط و نیروی درونی را پرورش می‌دهید؟ چطور آن را تقویت می‌کنید؟ همگی ما باید از معلمان و مربیانمان درس بگیریم تا بتوانیم با انجام کارهایی ساده این ارتباط و نیروی درونی را تقویت کنیم. وقتی توانستیم با درونمان ارتباط موثری برقرار کنیم، می‌توانیم بهتر تصمیم بگیریم و این تدابیر مناسب بر کیفیت روابط ما با دیگران اثر گذارند. معمولا وقتی ما این ارتباط درونی ضروری را پرورش می‌دهیم، بهتر می‌توانیم از ملزومات مدیریت آن موقعیت آگاه شویم.


علاوه بر این بهتر می‌توانیم با مشکلات روبرو شویم و حلشان کنیم. با وجود این ارتباط درونی ، دورنمای بهتر و شفاف‌تری از موقعیت‌ها پیش روی‌مان قرار می‌گیرد که با وجود آن می‌توانیم با ابتکار و خلاقیت آن را به پیش ببریم . وقتی که می‌خواهیم تصمیمی بگیریم، گزینه‌های متعددی پیش روی ماست، اما به نظر من بهترین انتخاب ، آن است که توانایی‌های ما را افزایش دهد و به خود ما ، دیگران و آنهایی که در جهت تحقق اهداف یک مجموعه و ارتقای آن می‌کوشند، آزادی عمل بیشتری بدهد. چند فاکتور وجود دارد که توجه به آنها هنگام انتخاب گزینه‌های پیش‌رو ، مفید است:

خلاقیت

 

یک انتخاب خوب شما را به خلاقیت و نوآوری تشویق می‌کند و باعث می‌شود که به دنبال راه‌حل‌های پنهان بروید. علاوه بر این احساس خوبی هم به شما دست می‌دهد چرا که درمی‌یابید روحیه نوآوری‌تان تقویت شده است و از این‌رو رضایت‌مند خواهید بود.

امنیت و سلامت

 

وقتی که می‌خواهید تصمیمی اتخاد کنید، باید آینده‌نگر باشید و ببینید که تاثیر آن روی شما ، همکارانتان و نسل آینده چیست؟ پیشنهاد این آینده‌نگری را نداریم و به اثرات طولانی‌مدت یک تصمیم توجه نمی‌کنیم و اغلب تصمیماتی اتخاذ می‌کنیم که در کوتاه‌مدت اثربخش هستند، اما تبعات آن در طولانی‌مدت روشن و شفاف نیست.

فرصت‌ها و اهداف

 

آیا اگر این گزینه را انتخاب کنید، باز هم به فرصت‌های گوناگون دسترسی خواهید داشت؟ آیا می‌تواند فرصت‌های بیشتری برایتان فراهم کند؟ آیا علاوه بر اینکه نیازهای احساسی شما را تامین می‌کند، در نیل به اهداف شغلی هم موثر است؟

نتیجه::

 

اگر تصمیمی که گرفته‌اید، روند سخت و دشواری پیش‌رو داشته باشد، فقط یک چیز می‌تواند شما را به ادامه راه تشویق کند، اینکه بدانید پس از تلاش و کوشش فراوان به نحو احسن نتیجه خواهید گرفت. این انگیزه باعث می‌شود که اعتماد به نفس شما بالا رود و انرژی موجود در سیستم نیز افزایش می‌یابد.

ارتباطات

 

گاهی اوقات ما در کارمان یکه و تنها می‌مانیم. ممکن است دیگران ما را تنها بگذارند یا خودمان احساس کنیم خیلی تواناییم و کمک دیگران را رد کنیم. اما بدانید که اگر با همکاران و دیگر منابع آگاه ، ارتباط داشته باشیم و تصمیمی اتخاذ کنیم که این ارتباطات موثر ، برقرار شوند و دوام داشته باشند، تصمیم خلاق و عاقلانه‌ای گرفته‌ایم.

رضایت

 

وقتی که در پایان روز تصمیمات‌تان را مرور می‌کنید، خوشحال می‌شوید و از اینکه این‌چنین مدیری هستید، به خود می‌بالید. یا اینکه سر در گم و عصبی خواهید شد. چرا که کارها مثل کلاف سردرگمی به نظر می‌آیند؟ اگر گزینه دوم صحیح است، باید حتما در تصمیماتتان تجدید نظر کنید.

احساس و نیروی درون

 

تصمیماتی که ارتباط شما با نیروی درونی و هسته اصلی وجودتان را تقویت می‌کنند، تصمیماتی هستند که بهترین نتایج را به دنبال خواهند داشت. تصمیماتی که ویژگی‌های بالا را داشته باشند، خلاقیت شما راتقویت کنند، به کارهای مفید با اثرات سازنده طولانی مدت منجر شوند و به شما و همکارانتان رضایت و آرامش خاطر هدیه کنند، بهترین‌هایی هستند که پیش‌روی شما هستند. این گزینه‌ها خالق انرژی هستند و آن را هدر نمی‌دهند.


ما با اتخاذ آنها به آسودگی و آرامش می‌رسیم، چرا که می‌دانیم نتیجه هر چه که باشد، از سخت‌کوشی، درایت و دوراندیشی ما سرچشمه گرفته است. ما خودمان نگارنده سطرهای دفتر زندگی شخصی و شغلی‌مان هستیم. البته هر کدام‌مان در معرض انواع فشارها ، قدرت‌ها و جبرهایی هستیم که تاریخ بر ما تحمیل می‌کند. اما در عوض صاحب درایت و خلاقیت هستیم. این هنر را داریم که با دیگران ارتباط برقرار کنیم. این نیروها من و شما را یاری می‌کنند که کشتی زندگی‌مان را در این جریان زندگی هدایت کنیم. جریانی که گاهی بسیار متلاطم و خطرناک است.


فردریک داگلاس یکی از سیاه‌پوستانی بود که قبل از جنگ داخلی آمریکا برای نهضت آزادی سیاهپوستان و مبارزه با بردگی فعالیت می‌کرد. این سخنران و مبارز مشهور می‌گوید: حقیقت وجودتان را بشناسید و در عین حال عمل کنید و دست به کار شوید. برای نیل به آنچه می‌دانید راست و حقیقت است، خطر کنید.

سرچشمه :: سایت دانشنامه رشد

پایان.

  

علم روانشناسی پاسخ میدهد!؟.....

 


 رابطه تاخیر در پاسخگویی و دروغگویی؛
علم روانشناسی پاسخ می‌دهد.
 تازه ترین تحقیقات نشان می دهد که هر اندازه یک فرد در پاسخگویی تاخیرداشته باشد، به همان اندازه درک شنونده از صداقت بیان افراد کمتر خواهد بود؛ خواه در یک بازجویی قتل باشد و خواه در پاسخ به دوستی درباره پخت شام در میهمانی شب گذشته. روانشناسان در آخرین یافته هایشان دریافته اند که فراتر از میزان صدا، تنوع آوایی و نوع پاسخ، به نظر می رسد که «زمان پاسخگویی» نیز در چگونگی «درک صداقت مردم از گفته های افراد» نقش دارد. دانشمندان در این تحقیقات 7500 شهروند فرانسوی، آمریکایی و بریتانیایی را در 14 آزمایش مختلف روانشناختی به چالش کشیدند.
پس از آزمایشها، محققان نتیجه گیری کردند که «پاسخ هایی که کندتر و با طمانینه بیان می شوند فرضیه دروغ بودن را بیشتر به ذهن افراد متبادر می کنند.»
به عنوان مثال کوچکترین مکثی در پاسخ گویی، شنونده را بر آن می دارد تا کمتر به صادق بودن فرد سوال شونده، اعتماد کند. در یکی از آزمایشها افراد شرکت کننده در این تحقیقات با گوش دادن به یک قطعه صوتی یا یک فیلم و یا حتی روایت یک واقعی اشخاص نحوه پاسخ دادن افراد را مورد داوری قرار دادند. در تمام موارد ذکر شده، هر تاخیر در پاسخ گویی، بین صفر تا ده ثانیه، نظر شرکت کنندگان درباره «صداقت راوی را دقیقا به مقیاس زمان پاسخگویی تغییر داد. »
در یک تست چالشی روانشناختی با حضور 562 شرکت کننده، فیلمهایی از بازجویی های پلیس از متهمان (بازیگر) به سرقت به نمایش درمی آید. در فیلم هایی که افراد سریعا «اتهامات را انکار می کند تا فیلم هایی که با تاخیر همین ادعا را مطرح می کند بوضوح شاهد داوری و موضع گیری اغلب افراد هستیم.» تنها 40 درصد شرکت کنندگان در مورد اول متهم را محکوم و در مورد دوم 73 درصد «انکار متهم را فریبکاری» و او را محکوم واقعی می دانند. ایگنازیو ژیائو، استادیار دانشگاه مدیریت گرنوبل فرانسه می گوید در اغلب آزمایش ها « عنصر زمانی در پاسخ گویی افراد» بر درک شنوندگان تاثیر داشته است. یافته های دانشمندان نشان می دهند که «عصبانیت» و یا عدم تمرکز هم می توانند به جز «دروغگویی افراد»، عامل اصلی پاسخ های تاخیری باشند.
نتیجه این تحقیقات می تواند برای مصاحبه های کاری و یا در داوری هیات منصفه در دادگاه ها بکار گرفته شود. ایگنازیو ژیائو، استادیار دانشگاه مدیریت گرنوبل فرانسه می گوید: « درست است که بطور متوسط درغگوها از حقیقت گویان در پاسخ گویی کندتر هستند با این حال، نمی توان یک حکم کلی صادر کرد.
به عنوان مثال قضات باید دقیق تر عمل کنند. به ویژه هنگامی که سال ها حبس در انتظار یک محکوم است.»
منبع : سایت euronews
نگارش از ::  یورونیوز

 

پایان.

  

درمان وسواس فکری و عملی؟

 

 

چند ترفند برای درمان وسواس فکری و عملی

یک روانشناس بالینی گفت: معمولا فکر وسواسی به تنهایی سراغ فرد نمی‌رود و به دنبال آن در خیلی از موارد رفتار وسواسی هم در فرد دیده می شود.
چند ترفند برای درمان وسواس فکری و عملی
وسواس و افکار مزاحم یک فشار فکری است برای ادامه یک فکر یا یک عمل که فرد به غیر منطقی بودن آن واقف است اما قادر به توقف آن نیست . وسواس را می توان یک ایده، فکر، تصور، احساس یا حرکت مکرر یا مضر دانست که با احساس اجبار و علاقه به مقاومت در برابر آن همراه است. بیمار متوجه غیرعادى و نابهنجار بودن رفتار خود است.
اختلال وسواس های فکری یا عملی سبب اتلاف وقت می شوند و اختلال قابل ملاحظه ای در روند معمولی و طبیعی زندگی، کارکرد شغلی، فعالیت های معمول اجتماعی یا روابط فرد ایجاد می کنند. بیمار مبتلا به اختلال وسواسی – جبری ممکن است فقط وسواس فکری، فقط وسواس عملی، یا هر دوی آن ها را با هم داشته باشد.

دکتر ربابه نوری درباره وسواس فکری و راه‌های درمان آن، اظهار کرد: وسواس یک فکر مزاحم، آزار دهنده و تکراری است که به زور وارد ذهن می‌شود و فرد را مورد آزار قرار می‌دهد علی رغم اینکه شخص اصلا تمایلی به فکر کردن راجع به آن موضوع ندارد ولی به زور وارد می‌شود و معمولا درمورد آن چیزی هست که فرد درمورد آن حساس است.

این روانشناس بالینی ادامه داد: فکرهای وسواسی معمولا راجع به آن موضوعی هست که فرد درباره آن حساس است مانند مذهبی بودن یک شخص که حساسیت‌های آن می‌تواند درباره تمیز یا نجس بودن و...، انسانی که بهداشت برای آن اهمیت زیاد دارد حساسیت تمرکزش بر روی بیماری‌ها می‌شود، والدی که فرزند دارد نیز این وسواس بر روی بچه‌ها متمرکز می‌شود که نکند اتفاقی برای فرزندم بیافتد و... است.

این افکار گاهی به تنهایی فقط یک فکر نیستند و می‌تواند تصویر ذهنی باشد یعنی فرد در ذهن خود تصور می‌کند که الان برای بچه‌اش اتفاقی افتاده و در شرایط بدی است و یک‌سری از این افکار و تصویرسازی‌های ذهنی که به ذهن او هجوم می‌آورد.

وی با بیان اینکه بسیاری از افراد فکرهای وسواسی دارند، تصریح کرد: خیلی از اوقات انسان‌ها فکر وسواسی دارند ولی به مرز اختلال نرسیده است و زمانی که این فکر وسواسی به اندازه‌ای می‌رسد که در واقع شدت پیدا می‌کند می‌تواند آرامش و زندگی او را فلج کند چرا که سبب رنج در آن می‌شود و فرد را به اختلال وسواسی می‌رساند.

معمولا فکر وسواسی به تنهایی سراغ فرد نمی‌رود یعنی گاهی اوقات فکر یا تصویر ذهنی به انسان هجوم می‌آورد و همراه با بدترین افکار بوده که موجب بر آشفتگی می‌شود و به دنبال افکار وسواسی در خیلی از موارد رفتار وسواسی هم بروز می‌دهد یعنی فرد برای پیشگری از آن اتفاق بد شروع به انجام کاری می‌کند یا اگر آن اتفاق نیافتد و آرامش در ذهن او حاکم شود شروع به فعالیت‌های روزمرگی می‌کند که به آن خنثی‌سازی یا رفتار وسواسی نیز گفته می‌شود که فرد برای رهایی از این درد و رنج شروع به انجام کاری می‌کند.

گاهی این رهایی از درد و رنج و مشغول شدن به انجام کاری آرام آرام تبدیل به عادت و اعمال تکراری می‌شود یعنی برای جدایی از آن افکار وسواسی مدام به بچه‌اش تماس می‌گیرد که کجایی، اتفاقی نیافتاده و یا شروع به شستن لباس‌ها می‌کند و زمانی که این فکر و رفتار وسواسی به اندازه‌ای می‌رسد، زندگی فرد را دچار اختلال و رنج می‌کند و شخص به جای توجه به همسر و فرزند یا زندگی‌اش در صدد برطرف کردن افکار وسواسی خود است.

وی تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از افراد، وسواس را قبول نمی‌کنند و خیلی هم در برابر این موضوع مقاومت دارند برای اینکه بر این باورند که انسان‌های مرتب و منظمی هستند که خیلی رعایت مسائل مختلف را دارند ولی در واقع اینطور نیست و پای یک اختلال با رنج و عذاب در میان است چرا که وسواس بیماری هست که فرد را اذیت می‌کند.


راه‌های درمان
برخی از افرادی که با بیماری وسواس درگیر هستند اعتقاد دارند که کار درستی انجام می‌دهند و برای درمان دیر مراجعه می‌کنند.

وی با اشاره به دو راه درمان بیماری وسواس، افزود: دو درمان برای این بیماری وجود دارد که همزمان استفاده می‌شود یکی درمان دارویی است که با تشخیص روانپزشک تجویز می‌شود و دیگری رفتار درمانی که زیر نظر روانشناس بالینی تحت درمان قرار می‌گیرد و سبب کاهش درد و رنج و آرام گرفتن می‌شود.

در رفتار درمانی دستور العمل‌هایی به فرد داده می‌شود که متناسب با سطح توان و آمادگی فرد تجویز می‌شود که البته نیاز به همکاری خود بیمار نیز دارد چرا که در درمان بیماری وسواس مشکلی وجود ندارد.

نوری خاطرنشان کرد: اگر فرد دیر به درمان اقدام کرد نیاز است تا با صبر و حوصله مراحل مختلف درمان را طی کند اما متاسفانه گاهی این رفتار وسواسی را والدین به فرزند نیز منتقل می‌کنند و با تشویق به انجام این رفتارهای وسواسی آن را در کودکی تقویت می‌کنند و حتی کودک چهار یا پنج ساله هم دچار این رفتار وسواسی می‌شود چرا که والدین اعتقاد بر درستی رفتارهای خود دارند.

  

قرآن،آزادی و حقوق بشر-7

 


 قرآن ، آزادی و حقوق بشر : قسمت هفتم-7

 16-سوره احزاب ، آیه 48 :: 
 وَلَا تُطِعِ الْکَافِرِینَ وَالْمُنَافِقِینَ وَدَعْ أَذَاهُمْ وَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ وَکَفَى بِاللَّهِ وَکِیلًا
 و از کافران و منافقان اطاعت مکن و آزارشان را رها ساز و به خدا توکل کن که خدا در سپردن امور به او کافی است.
( مترجم :: م.ع.ب )



17-خداوند رحمان و رحیم در سوره النساء ، آیه 79 می فرماید :: مَّا أَصَابَکَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَمَا أَصَابَکَ مِن سَیِّئَةٍ فَمِن نَّفْسِکَ وَأَرْسَلْنَاکَ لِلنَّاسِ رَسُـولًا وَکَفَى بِاللَّهِ شَهِیدًا

[درست است] هر پیشامد نیکویی بر تو رسد از جانب خداست، و[لی] هر پیشامد ناگواری بر تو رسد از خود توست ، [نه دیگران] و ما تو را به پیامبری برای [هدایت] مردم فرستادیم و خدا در مقام گواه بودن کافی است.
( ترجمه:: سایت و نرم افزار م.ع.ب )



 نکته ها ::

همچنانکه در توضیح سوره یونس ، آیه 99 ، به نگارش درآوردیم ، چون خداوند آفریدگار تمام عالم و جهان میباشد ، هر کاری از خوب و بد از انسانها با اختیار و اراده آزادی که دارند سر میزند ، حضرت حق آن اعمال را به صورت صریح یا تلویحی به خود نسبت میدهد ، زیرا علاوه بر اینکه خود مالک و آفریننده تمام مخلوقات جهان است ، به انسانها عقل و اختیار اعطا کرده ، تا با پیروی از پیامبران الهی ، راه حقیقت و روشنائی را از چاه باطل و سیاهی بازشناسند.
درسی دیگری که این آیه الهی به ما میدهد ، این است که ، آنکه پیامبر و رسولِ حضرت احدیت است ، تنها وظیفه رسالتش ابلاغ و پیام رسانی آشکارِ حُکم و حکمت آیات آفریدگار به خلق خدا است ، بی آنکه حق تحمیل ، اجبار و اکراه عقاید دینی را به مردم داشته باشد.

ما انسانها هم باید از سنن و دستورات خدا که در گفتار و اعمال پیامبر اسلام( ص ) ، متجلی و عیان شده است ، دقیق و بطور کامل پیروی کنیم ، و از اجبار و تحمیل عقاید به مردم خودداری نمائیم ، وتنها دعوت ما به سوی پندارها ، گفتارها ، اعمال و رفتارهایِ ، معروف و نیکی ها باشد ، زیرا در برخی اوقات بدی ها و زشتکاری ها و عواقب سوء آنها که منشاء زیان و خسارت فردی و گاهاً جمعی و اجتماعی َو ....را در پی دارد.

ولی در پروسه دعوت به نیکی ها و فراخوان به دوری کردن از بدیها ، حقِ تحمیل عقایدی که طبق فطرت الهی مسئله ای قلبی و درونی است، به دیگران ، از جمله آشنایان و نزدیکانِ خود را نداریم.
زیرا ما در عمل به دستورات الهی ، و از جمله یکی از شعائر مهم دینی آن ، یعنی امر به معروف و نهی از منکر توحیدی و قرآنی ؛ [ که عمدتاً یکی از وظایف مهم آن ، نقشهایِ نظارتی ملت بر اعمال و تدبیر حاکمان برای دستیابی به ترقی و تکامل نوع بشر میباشد ؛ دقیقاً باید طبق فرامین حضرت حق ، با تواضع و فروتنی در گفتار و رفتار ، همراه با استدلال درست ، آگاهانه و هشیارانه ، مسیر و راهِ مستقیمِ حقیقت ، توحید و اخلاق انسانی و اسلامی را ، از چاهِ نادرستِ باطل و کژراهه ، بطور مشخص ، دقیق و ملموس مشخص کنیم.
 بعد از بیان نمودن و روشنگری در پیرامون دستورات حضرت حق به فرد و یا افراد جسجوگر ، حالا مخاطبِ ما در پذیرش و یا عدم پذیرش عقاید و باورهای دینی و مذهبی مطرح شده ، کاملاً آزاد و مختار میباشد.



استاد بازرگان در توضیح این آیه ، از جمله می نگارد :: این آیه به ظاهر همان ادّعای مسلمان نماها (منافقان) را تأیید می‌کند که حوادث نیکو (پیروزی) را به حساب خدا و ناخوشایندی‌ها (شکست‌ها) را به حساب پیامبر می‌گذاشتند. حال آنکه در آیة قبل بر آنان خرده گرفته بود که چرا نمی‌فهمند!؟ به نظر می‌رسد پاسخ را باید در تفاوت زاویة نگرش به مسئله یافت؛ در آیه قبل از زاویة مشیّت خدا مسئله را مطرح می‌سازد که حوادث نیک و بد تماماً تابع نظاماتی هستند که او مقدّر کرده است، اما در این آیه موضوع را در ارتباط با نقش انسان، در نیک و بد سرنوشتی که برای خود رقم می‌زند، عنوان می‌نماید.
 مثال مدرسه الگوی ساده‌ای برای فهم آسان‌تر این مسئله است:
1- کارنامة قبولی و رفوزگی (هر دو) از طرف مدرسه داده می‌شود؛
 
 2- توفیق هر شاگردی در حقیقت ناشی از امکانات و آموزش‌هایی است که در مدرسه توسط معلمین عرضه می‌شود، در حالی که رَد شدن شاگرد در امتحانات ناشی از بی‌همّتی خود اوست؛
 (مدرسه برای رد کردن تأسیس نشده است).



18- سوره احقاف ، آیه مبارکه 8 ::
 أَمْ یَقُـولُونَ افْتَرَاهُ قُلْ إِنِ افْتَرَیْتُهُ فَلَا تَمْلِکُونَ لِی مِنَ اللَّهِ شَیْئًا هُوَ أَعْلَمُ بِمَا تُفِیضُونَ فِیهِ کَفَى بِهِ شَهِیدًا بَیْنِی وَبَیْنَکُمْ وَهُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ.
 یا می‌گویند: [محمّد] قرآن را از خودش بافته است. بگو: اگر آن را از خودم بافته [و به خدا نسبت داده] باشم، شما در برابر [کیفر] خدا کاری برای من نتوانید کرد. او بر آنچه [از مشغولیات باطل که] در آن غرق شده‌اید آگاه‌تر [از من] است و شاهد بودن خدا میان من و شما کافی است، و او آمرزنده و مهربان است. 
( ترجمه : م.ع.ب )



19-آفریدگار عالم در سوره احزاب ، آیه مبارکه 39 می فرماید ::
الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَکَفَى بِاللَّهِ حَسِیبًا
ترجمه فارسی :: 
 ـ [همان] کسانی که رسالت‌های خدائی را [به مردم] می‌رسانند و [فقط] از او بیم دارند و از هیچکس جز خدا نمی‌هراسند و خدا در حساب‌گری کافی است.
ترجمه :: ( م.ع.ب )



20-سوره فرقان ،آیه مبارکه 58 ::
وَتَوَکَّلْ عَلَى الْحَیِّ الَّذِی لَا یَمُوتُ وَسَبِّحْ بِحَمْدِهِ وَکَفَىبِهِ بِذُنُوبِ عِبَادِهِ خَبِیرًا
و [در برابر توطئه‌های مخالفان] بر آن [خدای] زندة جاویدی که هرگز نمی‌میرد توکل کن و به ستایش او [با ایفای نقش مثبت و اصلاحی] بکوش و [حسابرسی] خدا نسبت به [آثار و عوارض] گناهان بندگانش کافی است [=نیازی نیست کسی دخالت کند].



21-سوره مدثر ، آیه 11 ::
 .........ذَرْنِی وَمَنْ خَلَقْتُ وَحِیدًا
مرا و کسی را که خود به تنهایی [بدون مشارکت دیگران] آفریدم به حال خود وا گذار [=خود را مسئول و مشغول او مدار].
 ( ترجمه : م.ع.ب )



22-سوره حجر ، آیات 2 و 3 ::

سوره حجرآیه 2 :
رُّبَمَا یَوَدُّ الَّذِینَ کَفَرُوا لَوْ کَانُوا
 مُسْلِمِینَ چه بسا کسانی که [توحید و آخرت را] انکار کردند، [در دنیا یا آخرت] آرزو کنند ای کاش [در برابر خدا] تسلیم بودند.

سوره حجر ، آیه3 ::
ذَرْهُمْ یَأْکُلُوا وَیَتَمَتَّعُوا وَیُلْهِهِمُ الْأَمَلُ فَسَوْفَ یَعْلَمُونَ ـ
 [به حال خود] واگذارشان کن تا بخورند و [از نعمات مادّی] بهره‌مند شوند و آرزو [های دنیائی] سرگرم‌شان کند. به زودی [سرانجام خود را] خواهند دانست.
( مترجم :: م.ع.ب )



23-در سوره قلم ، آیات مبارکه 43 و 44 می خوانیم ::
خَاشِعَةً أَبْصَارُهُمْ تَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ وَقَدْ کَانُوا یُدْعَوْنَ إِلَى السُّجُودِ وَهُمْ سَالِمُونَ ( 43 )
دیدگانشان به زیر افتاده خوارى آنان را فرو مى‏ گیرد در حالى که [پیش از این] به سجده دعوت مى ‏شدند و تندرست بودند (43)

فَذَرْنِی وَمَنْ یُکَذِّبُ بِهَذَا الْحَدِیثِ سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَیْثُ لَا یَعْلَمُونَ (44)
پس مرا با کسى که این گفتار را تکذیب مى ‏کند واگذار به تدریج آنان را به گونه‏ اى که در نیابند [گریبان] خواهیم گرفت (44)
 (مترجم :: زنده یاد استاد محمد مهدی فولادوند)



24-سوره معارج ، آیه 42 ::
فَذَرْهُمْ یَخُوضُوا وَیَلْعَبُوا حَتَّى یُلَاقُوا یَوْمَهُمُ الَّذِی یُوعَدُونَ.
پس به حال خود رهایشان کن ، تا [در بیهودگی‌ها] فرو روند و به بازی [های دنیا] مشغول باشند تا به روزی [برسند] که بیم داده شده‌اند.
(م.ع.ب )



نویسنده مقاله :: #مهدی_گلمحمدی

 #قرآن_آزادی_و_حقوق_بشر
#پرتوی_از_قرآن

ادامه دارد.

  

قرآن،آزادی و حقوق بشر-6

 


  قرآن ، آزادی ،‌ حقوق بشر-قسمت ششم-6
 سوره یونس :: آیه 99 :: 
 وَلَوْ شَاءَ رَبُّکَ لَآمَنَ مَن فِی الْأَرْضِ کُلُّهُمْ جَمِیعًا أَفَأَنتَ تُکْرِهُ النَّاسَ حَتَّى یَکُونُوا مُؤْمِنِینَ.
و اگر پروردگارت می‌خواست، همه اهل زمین [جبراً] ایمان می‌آوردند [اما انسان را موهبت اختیار و حق انتخاب داده است]. [حال] آیا تو می‌خواهی مردم را [با وجود چنین مشیتی] وادار کنی تا ایمان بیاورند؟ 
 به عنوان مثال:: در قرآن می خوانیم که باید از مواد مخدر و مشروبات الکلی و قمار دوری نمود ، و حتی به آنها نزدیک نشد ، ولی فردی عادت به نوشیدن مشروبات الکلی یا مصرف مواد صنعتی همچون شیشه پیدا می کند ، و در حین عمل رانندگی از خود بیخود شده ، و یا دچار خیالات و توهمات مالیخولیایی میشود ، و نهایتاً به تپه ای برخورد می کند و جان عزیزش را از دست میدهد.
آیا در این تصادف دلخراش می توانیم قانونِ علمی و هدفمندِ حاکم بر جهان ، و یا پروردگار تمام عالم و کائنات را بعنوان سازنده و آفریننده آن محکوم کنیم ، یا در واقع بینیِ خردورزانه کمال جویانه ، مقصر اصلی آن حادثه هولناک تصادف ، آن راننده مست یا نشئه از مواد مخدرِ صنعتی بود ، که برخلاف قانون و دستورات انسان سازِ خدا در کتاب قرآن حکیم عمل نمود ، و به نفسِ خود بسیار ستم کرد ، و عاقبت با بهره جوییِ نادرست از اراده و اختیار آزادش ، خود را به ورطه مرگ و  هلاکت انداخت؟
یا در مثالی دیگر :: ( ...دست زدن به آتش دردناک است و موجب میشود تا دستمان را سریعاً عقب بکشیم. ما مجبور نیستیم این پاسخ را یاد بگیریم ، این پاسخ به صورت فطری توسط ساختار دستگاه عصبی ما تعیین تکلیف شده است. ما انسانها به این مسئله واقفیم که هر گاه به آتش دست بزنیم ، دستمان خواهد سوزد.
در نتیجه ، صرفاً با دیدن و مشاهده شعله آتش ، از دست بردن به درون آن حذر میکنیم ، زیرا دیدن شعله آتش جایِ دست زدن به شیء داغ را می گیرد و این شیء .محرکی برای تولید ترس و اجتناب نمودن از آن عمل اشتباه می شود. ) 
 منبع : [=کتاب روانشناسی یادگیری ، یحیی سید محمدی ، ص6 ] 
 سوال مشخص :: آیا در مطلب بالا فردی که برخلاف نظم و نظام ، و قوانین هدفمند حضرت حق در تمام عالم و هستی ، رفتار کند و به آتش سوزان دست بزند و دستانش دچار سوزش و درد شود و بسوزد ، می توانیم خام خیالانه چنین مدعی شویم که گویا خداوند در این عمل مقصر است ، و یا نه فرد خاطی را سرزنش خواهیم نمود که از تعقل و قوانین عینی و علمی جهانِ بزرگ و مرتبط به هَم ، سر پیچیده است و عملی نادرست را برگزیده و به اجرا گذاشته است؟
14-سوره انعام ، آیه 104 ::
قَدْ جَاءَکُم بَصَائِرُ مِن رَّبِّکُمْ فَمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ عَمِیَ فَعَلَیْهَا وَمَا أَنَا عَلَیْکُم بِحَفِیظٍ.
برای شما از جانب پروردگارتان بینش‌هایی [=حقایقی رهگشا / کتابی روشنگر] آمده است؛ پس هر کس دیده [بصیرت] گشاید، به سود اوست و هرکس دیده بربندد، به زیان اوست و من پاسدار [ایمانِ] شما نیستم.
( ترجمه : م.ع.ب )
15-سوره نساء ، آیه 81 :
پرورد گار یگانه در این آیه مبارکه می فرماید ::
 وَیَقُـولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِکَ بَیَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَیْرَ الَّذِی تَقُـولُ وَاللَّهُ یَکْتُبُ مَا یُبَیِّتُونَ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ وَکَفَى بِاللَّهِ وَکِیلًا
 [در حضور تو] اظهار فرمانبرداری [برای مشارکت در جهاد] می‌کنند، با این حال وقتی از [حالت پنهان‌کاری] نزد تو بیرون می‌آیند، گروهی از آنها خلاف آنچه [از ضرورت همبستگی علیه تجاوز دشمن] می‌گویی، شبانه توطئه می‌کنند. حال آنکه خدا آنچه در پنهان توطئه می‌کنند ثبت می‌کند. پس [با وجود این خیانت‌ها] درگیرشان مشو و به خدا توکل کن که خدا در وکالت [=سپردن کارها به مشیّت او] کفایت می‌کند.
 ( ترجمه :: م.ع.ب )
نکته ها :: در این آیه بر خلاف تبلیغات نادرست و فریبکارانه اسلامستیزان ، می توانیم دریابیم ، مقوله آزادی و حقوق نوع انسان چقدر مورد توجه اسلام می باشد. خداوند در این آیه ،حتی به پیامبر عشق و رحمت گوشزد می کند ، از خیانت  دورویان مسلمان نما یا همان منافقان که جلسه و گردهمائی مخفی شبانه بر علیه رسول اکرم بعنوان فرمانده جنگی تشکیل می دهند ، بگذرد و توطئه و کارشان را بخدای عالم واگذار نماید.
 یکی از عالمان و مفسران قرآن حکیم در مورد این آیه می نویسد :
( نکته بس مهمی در ارتباط با آزادی مخالفین در این آیه آموزش داده شده است؛ آزادی برای تشکیل جلسة مخفی شبانه علیه نظریات پیامبر در مقام حاکم و فرمانده سپاه در مقابله با دشمن! درست است که توطئه منافقانه آنان محکوم شده است، ولی کیفری دنیایی برای چنین اقدامی، که به هنگام جنگ توسط نظام‌های سیاسی دمکرات هم تحمّل نمی‌گردد، تعیین نشده است.
سیاق جنگی و محور بودن موضوع جنگ در این آیات را که در متن آیات جهادی (66 تا 104) قرار گرفته است، به وضوح می‌توان دریافت، بنابراین بدیهی است که اعلام مواضع موافق منافقین با تصمیمات پیامبر در دفاع از مدینه هنگام ملاقات با او، و اتّخاذ مواضع خلاف آن در محافل پنهانی شبانه، در مورد جنگ بوده است، نه احکام شرعی و عبادی. )  
? سایت و نرم افزار قرآنی م.ع.ب ?
نکته ای که نباید از آن غفلت کرد این است که ، کافران و مشرکان و آحاد ملت تا زمانی که عقیده و تفکری را در غالب فردی ، یا جمعی بصورت انجمن ، احزاب و گروههای سیاسی و عقیدتی تشکیل می دهند و به تبلیغ آثار و اندیشه های خود دست می زنند ، کارشان آزاد و اندوخته های ذهنی اشان تحمل میشود ، ولی مانند قوانین همه دنیای دموکرات امروزین ، وقتی در دوران پیامبر گروهی از کافران و مشرکان بصورت فردی یا دسته جمعی به کشتار و خونریزی و تجاوز به جان و مال و نوامیس از نفوس مسلمین و آحاد ملت پرداختند ، در مقابل آنها بحث جنگ و جهاد دفاعی مطرح میشود تا جلوی جنگ و تعدی جنایتکارانه متجاوزان و جنگ طلبان را بصورت قاطع سد نمایند ، تا زمانی که متعدی تن به شکست یا صلح بدهد و جنگ بار فتنه اَش را بر زمین بگذارد‌ ، بعد از صلح ، اسارت ، عقب نشینی و یا پایان جنگ از طرف دشمن ، و بیرون رفتن یا عقب زدن آنها تا مرز تعیین شده اولیه ، هر گونه حرکتی مقابله جویانه جنگی در حکم ستمکاری ، تجاوز و تعدی است ، و خداوند ظالمان و  تجاوزکاران را هرگز دوست ندارد.
زیرا در قوانین جاری و ساری الهی ، حرمت جان انسانها به منظور یکی از اصول مهم و فسخ ناشدنی دین رهائی بخش اسلام قرآنی و محمدی میباشد و بس.
 نویسنده مقاله :: #مهدی_گلمحمدی
 #قرآن_آزادی_و_حقوق_بشر
#پرتوی_از_قرآن
ادامه دارد.

 


  

قرآن، آزادی و حقوق بشر-5

‍ قرآن ، آزادی ، حقوق بشر _ قسمت هفتم-7 



 12-سوره ص :: آیه 86 ::

قُلْ مَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُتَکَلِّفِینَ. ـ [ای پیامبر] بگو: من در ازای این [رسالتم] هیچ مزدی از شما نمی‌خواهم و من از تکلیف کنندگان [=تحمیل کنندگان بیش از توان‌تان] نیستم.
( مترجم : م.ع.ب )



نکته ها ::

1-خدای بزرگ به حضرت محمد( ص ) امر میکند ، تا به گوش ملت برساند ، که رسول خدا از مردم بخاطر آن همه خون دِلها و زحمتهای طاقت فرسایی که برای راه روشنگری و احیای کلمه توحید و رستگاری متقبل شده ، هیچ مزدِ مادی و دنیوی طلب نخواهد کرد. مزد معنوی را هم خداوند به همه نیکوکاران ، از جمله پیامبر خدا در دنیا و آخرت اعطا می فرماید.


2- در این آیه مجدداً این درس را فرا می گیریم ، که اسلام دینی رهایی بخش و سراسر عشق ، صلح و رحمت است ، و برخلاف آنچه اسلامستیزان آگاه و نا آگاه ، در بوق و کرنا قرار می دهند و به سمع و نظر برخی از مردم که از تفکر کردن و مطالعه نمودن ، و بخصوص با خواندن دقیق و هدفمند قرآن حکیم دور و بیگانه هستند ، می رسانند-دینِ سعادتبخش و آزادیبخش قرآنی ، از هر گونه تحمیل ، زور ، اجبار دور میباشد. در واقع این دستورات الهی مبنی بر عدم تحمیل ، اکراه و اجبار دین خدا برای همه موحدین و مسلمانان ، قابل پیروی و اجرا است.

 این دستورات حضرت حق در آیات الهی ، حتی برای رسول رحمت و مهربانی حضرت محمد صلی علیه و آله و سلم ، کاملاً الزامی ، ضروری و واجب بود.

 ________



 13-سوره یونس :: آیه 99 ::

وَلَوْ شَاءَ رَبُّکَ لَآمَنَ مَن فِی الْأَرْضِ کُلُّهُمْ جَمِیعًا أَفَأَنتَ تُکْرِهُ النَّاسَ حَتَّى یَکُونُوا مُؤْمِنِینَ.

 و اگر پروردگارت می‌خواست، همه اهل زمین [جبراً] ایمان می‌آوردند [اما انسان را موهبت اختیار و حق انتخاب داده است]. [حال] آیا تو می‌خواهی مردم را [با وجود چنین مشیتی] وادار کنی تا ایمان بیاورند؟



نکته ها ::

 1- هیچ فردی و هیچ قانونی نمی تواند و نباید ، مردم را برخلاف دستورات انسان ساز قرآن ،مجبور به ایمان آوردن و اعتقاد تحمیلی به دین خدا نماید. مثال تاریخی وعینی این فشارهای دینی و عقیدتی به مردم ، همان کشیشان افراط کار و ضد مردمی در دوران قرون وسطی هستند ، که خود را به دروغ و ریا نماینده و واسطه ما بین خدا و خلق خدا می دانستند.

آن کشیشان علی ظاهر چنین وانمود میکردند که گویا با آن همه شکنجه و زندان و اجبار ، ملت ناآگاه را ارشاد نموده و به ضرب زور و تحمیل به سوی بهشت موعود می کشانند.

آن سردمداران دیانت مسیحی علاوه بر کشتار موحدان و دگر اندیشان ، با دریافت کفاره های بسیار از ملت، به اصطلاح بهشت خدا را به آنها پیش فروش می کردند. ظلم و جور آن ریاکاران و منادیان دروغین مذهب ، تا بدان پایه رسید ، که مردم آن روزگار را به خاک سیاه نشاندند.



2- پروردگار یگانه ، به نوع بشر اختیار و اراده آزاد انسانی اعطا نمود ، تا با خِرد و اندیشه خدادادی ، سره را از ناسره ، و حقیقت را از باطل تشخیص دهد ، و با اختیار کامل انسانی راه سعادت و یا راه شقاوت و بدبختی را انتخاب نمائید. در واقع خداوند بخشنده و مهربان ، تمامی راز و رمزهای اخلاقی برای دستیابی به سعادت و خوشبختی دنیوی و اُخروی را از طریق وحی به پیامبر اسلام( ص ) ابلاغ نمود ، و آن آیات الهی را در غالب کتاب مقدس قرآن کریم به همه انسانها در طول تاریخ بشریت اهداء نمود.



 3- هر انسان عاقل و خردمندی میتواند با عمل نمودن به آیات قرآن کریم ، راه حقیقت را از باطل باز شناسد ، و به سعادت و خوشبختی دنیوی و اُخروی برسد.
در واقع افرادی که با اراده و اختیار آزاد انسانی ، به دستورات زندگی ساز کتاب قرآن پشت می کنند ؛ و یا در نقطه متقابل آنها اشخاص موحدی که با اخلاق مترقی انسانی به راه حق قدم میگذارند ، در گرو دستاوردهای فردی خودمیباشند، و طبق اعمال حق یا باطل خویش ، در درگاه عدالت الهی مورد تعین تکلیف و حسابرسی قرار می گیرند.



4- آنهایی که در مسیر حق و حقیقت هستند ، و به قوانین و رهنمودهای الهی در جهان و نظام طبیعت احترام می کنند ، و در نقطه مقابل آنها ، افراد ستمگر ، متکبر و یا ظاهراً اهل علم و دانشی که عامدانه از قوانین و رهنمودهای توحیدی خدا روی می گردانند ، و در فضای گمراه و ملتهب ذهنی خود، آیات پروردگار را به سخره می گیرند ، دقیقاً بر خلاف شئون اخلاقیات و قوانین حقوق بشری به اعتقادات و باورهایِ بیش از یک میلیارد و نیم از مسلمانان جهان ، توهین و اهانتهای بی شرمانه می کنند.

به دیگر سخن ، آنانی که در مسیر پرهیزگاری و رستگاری هستند ، پاداش اعمال حق طلبانه خویش را از قوانین الهی کسب میکنند ، و آنهایی که برخلاف دستورات حیاتبخش خدایی عمل می کنند ، جزای عملشان را از قوانین هدفمند در طبیعت خواهند گرفت. در هر دوصورت به کسی ظلم نشده ، زیرا هر کسی محصول دستاوردهای خود را در این دنیا و در آخرت کسب میکند بس.



 نویسنده مقاله :: #مهدی_گلمحمدی

 #قرآن_آزادی_و_حقوق_بشر
#پرتوی_از_قرآن


ادامه دارد.

100/2/14::: 3:37 ع
نظر()
  

قرآن،آزادی و حقوق بشر-4

 


  ‍ قرآن،آزادی و حقوق بشر-قسمت چهارم-4

 

6-خداوند یگانه در سوره مبارک نحل: آیه35 می فرماید ::

وَقَالَ الَّذِینَ أَشْرَکُوا لَوْ شَاءَ اللَّهُ مَا عَبَدْنَا مِن دُونِهِ مِن شَیْءٍ نَّحْنُ وَلَا آبَاؤُنَا وَلَا حَرَّمْنَا مِن دُونِهِ مِن شَیْءٍ کَذَلِکَ فَعَلَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ فَهَلْ عَلَى الرُّسُلِ إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِین.

و مشرکان [بی خبر از از اختیار انسان در انتخاب باطل] گفتند: اگر خدا می‌خواست، نه ما و نه پدران ما چیزی جز او را عبادت نمی‌کردیم و بدون [موافقت] او چیزی را حرام نمی‌کردیم.  پیشینیان آنها نیز چنین کردند. پس [با وجود حق انتخاب و اختیار] آیا رسولان وظیفه‌ای جز ابلاغ آشکار [پیام توحیدی را] دارند؟

مترجم : مهندس عبدلعلی بازرگان.
________

 

 

 

7-سوره یس ، آیه 17 ::

پروردگار جهانیان در سوره یس : آیه 17 ، بسیار کوتاه وظیفه و روش اعلام رسالت پیامبر به خلق خدا را به قاطع ترین صورت امکان ، همچون آیات دیگر ، به عنوان درسی برای همه ما بازگو نمود.

وَمَا عَلَیْنَا إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِینُ

و ما وظیفه‌ای جز ابلاغ[پیام او] نداریم.

 

 

 

8-سوره شوری :: آیه 48 ::

فَإِنْ أَعْرَضُوا فَمَا أَرْسَلْنَاکَ عَلَیْهِمْ حَفِیظًا إِنْ عَلَیْکَ إِلَّا الْبَلَاغُ وَإِنَّا إِذَا أَذَقْنَا الْإِنسَانَ مِنَّا رَحْمَةً فَرِحَ بِهَا وَإِن تُصِبْهُمْ سَیِّئَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَیْدِیهِمْ فَإِنَّ الْإِنسَانَ کَفُورٌ

پس اگر [از پذیرش دعوت به ایمان] روی گرداندند، [بدان که] تو را [به عنوان] نگهبان نفرستاده‌ایم، بر تو [وظیفه‌ای] جز ابلاغ [رسالت] نیست. 

 ترجمه :: م.ع.بازرگان 

 

 

9-سوره آل عمران :: آیه 20 ::

فَإِنْ حَاجُّوکَ فَقُلْ أَسْلَمْتُ وَجْهِیَ لِلَّهِ وَمَنِ اتَّبَعَنِ وَقُل لِّلَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ وَالْأُمِّیِّینَ أَأَسْلَمْتُمْ فَإِنْ أَسْلَمُوا فَقَدِ اهْتَدَوا وَّإِن تَوَلَّوْا فَإِنَّمَا عَلَیْکَ الْبَلَاغُ وَاللَّهُ بَصِیرٌ بِالْعِبَادِ.

ترجمه فارسی ::
پس اگر [متولیان اهل کتاب] با تو به محاجّه [=دلیل‌تراشی برای انکار حق] پرداختند، بگو من روی [دل] ‌خویش به خدا [و نه تعصّبات قومی و نژادی] تسلیم کرده‌ام ، و پیروانم [نیز چنین هستند]. و به کسانی که کتاب [=تورات] به آنها داده شده [=علمای اهل کتاب] و اُمّیان [=توده‌های بی‌خبر آنها] بگو :: آیا شما [هم در برابر خدا] تسلیم شده‌اید؟ پس اگر [بدینگونه] تسلیم شده باشند، به راستی هدایت شده‌اند  و اگر روی گرداندند،
وظیفة تو فقط رساندن [پیام توحیدی] است و خدا [خودش] به بندگان بیناست.
 مترجم : م.ع.ب 
______

 

 

 

10-سوره الغاشیه ، آیات مبارکه 21 الی 26 ::

نکته ها ::


دوستان گرامی ، قبل از اینکه این آیات روشنگر و مهم را به رشته نگارش در آوریم ، این نکته خالی از لطف نیست که ، آفریدگار عالم در آیه 21 ، به پیامبر وحی میکند تا به گوش بندگان خدا برساند ؛ ای رسول خدا ، پس تذکر بده ، که تو تنها تذکر دهنده ای ، تسلطی بر آنان نداری ، یعنی سلطه گر نیستی و بر انسانها هیچ تسلطی نداری ، تذکر و هشدارَت تنها برای گوشهایی اثربخش است  ، که در آنها نور تقوی نجاتبخش، توام با یک جوهره پاک انسانی تابیده شده باشد.

خداوند رحمان و رحیم ، وقتی به اینجا میرسد ، همه راههای عدول و انحراف مردمان را تا قیام قیامت سد میکند ،
و حجت را بصورت کامل بر پیامبرش تمام میکند.

 

 

خداوند بخشنده و مهربان
می فرماید ::
جزاء ، کیفر و حسابرسی کسانی که از جاده صلح ، صفا و راه ترقی و تکامل خارج میشوند ، و دل به حقیقت نمی سپارند ، و تسلیمِ قوانین و نیروهای هدفمندِ پروردگار یکتا ، در تمامی عالم و کائنات نمیشوند ، تنها و تنها تحت قیمومیت و مسئولیت مخصوص آفریدگار عالم می باشد و بس.

غاشیه:21
فَذَکِّرْ إِنَّمَا أَنتَ مُذَکِّرٌ
پس [مردم را به این حقایق] یادآور شو که تو فقط یادآوری کننده‌ای [=تنها کارِ تو، بیدارگری است]،

غاشیه:22
لَّسْتَ عَلَیْهِم بِمُصَیْطِرٍ
تو [جز تذکر دادن، حق] سیطره بر آنان نداری.
____

غاشیه:23
إِلَّا مَن تَوَلَّى وَکَفَرَ
[تذکر تو سودمند است] مگر [برای] کسیکه روی گرداند و انکار نماید،

غاشیه:24
فَیُعَذِّبُهُ اللَّهُ الْعَذَابَ الْأَکْبَرَ
که خدا او را به عذاب بزرگتر [در آخرت] گرفتار خواهد کرد.
____

غاشیه:25
إِنَّ إِلَیْنَا إِیَابَهُمْ
بی‌تردید بازگشت آنان به سوی ماست،

غاشیه:26
ثُمَّ إِنَّ عَلَیْنَا حِسَابَهُم
و سپس [در آخرت] بی‌تردید حسابشان بر ماست.

مترجم :: م.ع.ب 

_________________________

 

 

 

11-سوره ق :: آیه 45 ::

نَّحْنُ أَعْلَمُ بِمَا یَقُـولُونَ وَمَا أَنتَ عَلَیْهِم بِجَبَّارٍ فَذَکِّرْ بِالْقُرْآنِ مَن یَخَافُ وَعِیدِ.

ما به آنچه [از شرک و کفر] می‌گویند داناتریم ، تو نیز تحمیل‌کننده [ایمان] بر آنها نیستی، پس [تنها]، آن کس را که از بیم‌دادن‌های من می‌ترسد، به وسیلة قرآن یادآوری کن.

( ترجمه : م.ع.ب )

 

 

نکته ها ::

آفریدگار عالم ، رسول برگزیده اش را ،  تحمیل کننده ایمان و تقوی الهی به مردم قرار نداده است.

ما انسانها هر آنچه را در سینه ها و دلهای خویش از دوگانگی ، شرک ، و از کفر و حق پوشی پنهان و مخفی میداریم ، تنها خدایِ غیب دان از اسرار آن باخبر میباشد.

سپس خداوند عصاره این پیام را به پیامبر بازگو میکند تا به گوش و جان خلق خدا برساند ؛
که ای پیامبر بندگانی که هنوز نور خرد و تعقل خدادادی در آنها خاموش نشده ، و راه درست از نادرست را درک کرده اند ، و از مسیر گمراهی و جهل و سیاهی به راه مستقیمِ هدایت و روشنایی توحید و اندیشه ورزی ، آزادانه ، قدم گذاشته اند ،می فرماید ::

( .....پس [تنها]، آن کس را که از بیم‌دادن‌های من می‌ترسد، به وسیلة قرآن یادآوری کن. )
( سوره ق ، آیه 48 ).

 

 

 

نویسنده مقاله :: #مهدی_گلمحمدی

 

#قرآن_آزادی_و_حقوق_بشر
#پرتوی_از_قرآن

 

 

ادامه دارد.


  
#آیاتی_از_کتاب_نور_و_روشنایی

سوره حمد فاتحه -سوره الفاتحه SURA 1. Fatiha
( سوره الفاتحه -سوره 1- تعداد آیه7 )



بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ (1)

الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ (2)

 الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ (3)

 مَالِکِ یَوْمِ الدِّینِ (4)

إِیَّاکَ نَعْبُدُ وإِیَّاکَ نَسْتَعِینُ (5)

 اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِیمَ (6)

 صِرَاطَ الَّذِینَ أَنعَمتَ عَلَیهِمْ غَیرِ المَغضُوبِ عَلَیهِمْ وَلاَ الضَّالِّینَ (7)




ترجمه فارسی سورة الفاتحة ::

 به نام خداوند بخشنده و مهربان (1)

ستایش مخصوص خداوندی است که پروردگار جهانیان است. (2)

(خداوندی که) بخشنده و بخشایشگر است (و رحمت عام و خاصش همگان را فرا گرفته). (3)

(خداوندی که) مالک روز جزاست. (4)

(پروردگارا!) تنها تو را می‏پرستیم; و تنها از تو یاری می‏جوییم. (5)

ما را به راه راست هدایت کن... (6)

راه کسانی که آنان را مشمول نعمت خود ساختی; نه کسانی که بر آنان غضب کرده‏ ای; و نه گمراهان. (7)



ترجمه انگلیسی قرآن کریم ::
 

SURA 1. Fatiha, or the Opening Chapter

1. In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful.

2. Praise be to Allah, the Cherisher and Sustainer of the worlds;

3. Most Gracious, Most Merciful;

4. Master of the Day of Judgment.

5. Thee do we worship, and Thine aid we seek.

6. Show us the straight way,

7. The way of those on whom Thou hast bestowed Thy Grace, those whose [portion]

is not wrath, and who go not astray.

 
#آیاتی_از_قرآن_کریم

100/2/10::: 10:47 ص
نظر()
  

آیاتی از کتاب نور و روشنایی ؛


این قسمت ::


( سورة مبارکه لقمان )


 


به نام خداوند بخشنده و مهربان



الم (1)



این آیات کتاب حکیم است (کتابی پرمحتوا و استوار)! (2)



مایه هدایت و رحمت برای نیکوکاران است. (3)



همانان که نماز را برپا می‏دارند، و زکات را می‏پردازند و آنها به آخرت یقین دارند. (4)



آنان بر طریق هدایت از پروردگارشانند، و آنانند رستگاران! (5)



و بعضی از مردم سخنان بیهوده را می‏خرند تا مردم را از روی نادانی، از راه خدا گمراه سازند و آیات الهی را به استهزاء گیرند; برای آنان عذابی خوارکننده است! (6)



و هنگامی که آیات ما بر او خوانده می‏شود، مستکبرانه روی برمی‏گرداند، گویی آن را نشنیده است; گویی اصلا گوشهایش سنگین است! او را به عذابی دردناک بشارت ده! (7)



(ولی) کسانی که ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده‏اند، باغهای پرنعمت بهشت از آن آنهاست; (8)




جاودانه در آن خواهند ماند; این وعده حتمی الهی است; و اوست عزیز و حکیم (شکست‏ ناپذیر و دانا). (9)




(او) آسمانها را بدون ستونی که آن را ببینید آفرید، و در زمین کوه‏هایی افکند تا شما را نلرزاند (و جایگاه شما آرام باشد) و از هر گونه جنبنده‏ ای روی آن منتشر ساخت; و از آسمان آبی نازل کردیم و بوسیله آن در روی زمین انواع گوناگونی از جفتهای گیاهان پر ارزش رویاندیم. (10)




این آفرینش خداست; اما به من نشان دهید معبودانی غیر او چه چیز را آفریده‏اند؟! ولی ظالمان در گمراهی آشکارند. (11)




ما به لقمان حکمت دادیم; (و به او گفتیم:) شکر خدا را بجای آور هر کس شکرگزاری کند، تنها به سود خویش شکر کرده; و آن کس که کفران کند، (زیانی به خدا نمی‏رساند); چرا که خداوند بی‏ نیاز و ستوده است. (12)




(به خاطر بیاور) هنگامی را که لقمان به فرزندش -در حالی که او را موعظه می‏کرد- گفت: س‏خ‏للّه پسرم! چیزی را همتای خدا قرار مده که شرک، ظلم بزرگی است.» (13)




و ما به انسان درباره پدر و مادرش سفارش کردیم; مادرش او را با ناتوانی روی ناتوانی حمل کرد (به هنگام بارداری هر روز رنج و ناراحتی تازه‏ای را متحمل می‏شد)، و دوران شیرخوارگی او در دو سال پایان می‏یابد; (آری به او توصیه کردم) که برای من و برای پدر و مادرت شکر بجا آور که بازگشت (همه شما)به سوی من است! (14)




و هرگاه آن دو، تلاش کنند که تو چیزی را همتای من قرار دهی، که از آن آگاهی نداری (بلکه می‏دانی باطل است)، از ایشان اطاعت مکن، ولی با آن دو، در دنیا به طرز شایسته‏ ای رفتار کن; و از راه کسانی پیروی کن که توبه‏ کنان به سوی من آمده‏ اند; سپس بازگشت همه شما به سوی من است و من شما را از آنچه عمل می‏کردید آگاه می‏کنم. (15)




پسرم! اگر به اندازه سنگینی دانه خردلی (کار نیک یا بد) باشد، و در دل سنگی یا در (گوشه‏ای از) آسمانها و زمین قرار گیرد، خداوند آن را (در قیامت برای حساب) می‏آورد; خداوند دقیق و آگاه است! (16)




پسرم! نماز را برپا دار، و امر به معروف و نهی از منکر کن، و در برابر مصایبی که به تو می‏رسد شکیبا باش که این از کارهای مهم است! (17)




(پسرم!) با بی‏ اعتنایی از مردم روی مگردان، و مغرورانه بر زمین راه مرو که خداوند هیچ متکبر مغروری را دوست ندارد. (18)




(پسرم!) در راه‏ رفتن، اعتدال را رعایت کن; از صدای خود بکاه (و هرگز فریاد مزن) که زشت‏ ترین صداها صدای خران است. (19)




آیا ندیدید خداوند آنچه را در آسمانها و زمین است مسخر شما کرده، و نعمتهای آشکار و پنهان خود را به طور فراوان بر شما ارزانی داشته است؟! ولی بعضی از مردم بدون هیچ دانش و هدایت و کتاب روشنگری درباره خدا مجادله می‏کنند! (20)




و هنگامی که به آنان گفته شود: «از آنچه خدا نازل کرده پیروی کنید!»، می‏گویند: «نه، بلکه ما از چیزی پیروی می‏کنیم که پدران خود را بر آن یافتیم!»آیا حتی اگر شیطان آنان را دعوت به عذاب آتش فروزان کند (باز هم تبعیت می‏کنند)؟! (21)




کسی که روی خود را تسلیم خدا کند در حالی که نیکوکار باشد، به دستگیره محکمی چنگ زده (و به تکیه‏گاه مطمئنی تکیه کرده است); و عاقبت همه کارها به سوی خداست. (22)




و کسی که کافر شود، کفر او تو را غمگین نسازد; بازگشت همه آنان به سوی ماست و ما آنها را از اعمالی که انجام داده‏ اند (و نتایج شوم آن) آگاه خواهیم ساخت; خداوند به آنچه درون سینه‏ هاست آگاه است. (23)




ما اندکی آنها را از متاع دنیا بهره‏مند می‏کنیم، سپس آنها را به تحمل عذاب شدیدی وادار می‏سازیم! (24)




و هرگاه از آنان سؤال کنی: «چه کسی آسمانها و زمین را آفریده است؟» مسلما می‏گویند: «الله س‏ذللّه، بگو: «الحمد لله (که خود شما معترفید)!» ولی بیشتر آنان نمی‏دانند! (25)




آنچه در آسمانها و زمین است از آن خداست، چرا که خداوند بی‏ نیاز و شایسته ستایش است! (26)




و اگر همه درختان روی زمین قلم شود، و دریا برای آن مرکب گردد، و هفت دریاچه به آن افزوده شود، اینها همه تمام می‏شود ولی کلمات خدا پایان نمی‏گیرد; خداوند عزیز و حکیم است. (27)




آفرینش و برانگیختن (و زندگی دوباره) همه شما (در قیامت) همانند یک فرد بیش نیست; خداوند شنوا و بیناست! (28)




آیا ندیدی که خداوند شب را در روز، و روز را در شب داخل می‏کند، و خورشید و ماه را مسخر ساخته و هر کدام تا سرآمد یعنی به حرکت خود ادامه می‏دهند؟! خداوند به آنچه انجام می‏دهید آگاه است. (29)




اینها همه دلیل بر آن است که خداوند حق است، و آنچه غیر از او می‏خوانند باطل است، و خداوند بلند مقام و بزرگ مرتبه است! (30)



#آیاتی_از _کتاب_قرآن_مبین


والسلام.


  
   1   2   3   4      >